Pozyskanie klientów to jedno z najważniejszych zadań każdej firmy. To z klientów żyje firma i w wielu wypadkach bez nich zwyczajnie nie jest w stanie bez nich funkcjonować. Dziś kilka pomysłów skąd ich brać.
Żyjemy w erze olbrzymiej konkurencyjności. Kiedyś usłyszałem anegdotę od Pana Rysia, doświadczonego przedstawiciela handlowego, który powiedział, że w Nowym Jorku na jednej ulicy widział 58 fast foodów w zasięgu wzroku. I do którego wejdziesz? No właśnie takie mamy czasy i pozyskanie klientów staje się coraz trudniejsze, a wszyscy zabiegamy o ich uwagę. Faktem jest, że pozyskanie jest niesamowicie trudne i dobrze jest postawić na mądre utrzymanie klientów, ale to już temat na kolejny wpis. Dzisiaj skupimy się tylko na nowych klientach i ich pozyskaniu. Poniżej inspiracje skąd można ich brać.
Pozyskanie klientów inspiracje skąd ich można brać?
Pozyskanie klientów może opiewać na wiele kanałów, ale najlepiej sprawdza się ich mix, czyli połączenie różnych metod pozyskania. Dodatkowo zalecamy tutaj, aby sensownie mierzyć: konwersję sprzedaży z danego kanału, średni czas pozyskania klienta w każdym kanale oraz średnią wartość zamówienia. Po co? Ponieważ może okazać się, że dany kanał wydaje się korzystny dla nas, ale nie pozyskujemy nim dobrych klientów. W zasadzie robimy masę, ale nie generujemy sensownego dochodu. Dlatego tak ważne, aby właśnie te dane mierzyć (w ostatnim akapicie odnośnik do książki, która również w tym może Ci pomóc).
Wśród znajomych
Choć może to być bardzo oczywiste i często słyszane faktycznie pierwszych klientów dobrze szukać wśród znajomych. Weźmy na przykład taką kosmetyczkę, która zaprasza znajome na pierwsze zabiegi, aby budować media społecznościowe i pokazywać swoją pracę. Często okazuje się, że wśród naszych znajomych jest sporo potencjalnych klientów. Zalecamy, aby profesjonalnie zadbać o to, aby ludzie w naszym otoczeniu wiedzieli, czym się zajmujemy, stąd obowiązkowo uzupełnij swoje media społecznościowe, dane kontaktowe oraz zadbaj o to, aby wszyscy wiedzieli, czym dokładnie się zajmujesz i jakie problemy możesz pomóc im rozwiązać.
Internet
Internet to dzisiaj chyba najpopularniejsze miejsce jeżeli chodzi o pozyskanie klientów. Internet jest dziś prawdziwą kopalnią klientów, dlatego firmy, które nadal twierdzą, że to nie miejsce dla nich sporo na tym tracą. Przez internet mamy na myśli dobrze prowadzone media społecznościowe, blog firmowy (który właśnie czytasz :)), kanał na youtube, podcast i wszystkie inne miejsca, gdzie możesz aktywnie prowadzić content marketing. Tutaj ważna dygresja, to maraton nie sprint, dlatego nie oczekuje efektu od razu. Takie działania są długofalowe i nie ma co nastawiać się na szybki efekt, ale regularny content marketing zawsze się opłaci 🙂
Wszelkie działania marketingowe
Działania marketingowe rozumiemy jako wszystkie działania płatne, które mogą wygenerować klientów Twojej firmie. Mogą to być: google ads, facebook ads, reklama na instagramie, reklamy banerowe na innych stronach, posty sponsorowane, reklama na youtube itd. Minus takich działań jest taki, że stosunkowo łatwo przepalić budżet. Zasadniczo polecamy takie działanie w dwóch sytuacjach: 1 gdy Twoja firma dysponuje rozsądnym budżetem i 2 gdy działasz w bardzo konkurencyjnej branży.
Spotkania networkingowe
Bardzo popularne jeśli chodzi o pozyskanie klientów, są wszelkiego rodzaju, spotkania biznesowe, często zwane networkingowymi. Są biznesy, w których sprawdzają się one bardzo dobrze. Nasza sugestia jest taka, że do tego typu spotkań trzeba mieć określoną osobowość- nie każdy dobrze czuje się w takich spotkaniach. Jeśli lubisz towarzystwo i poznawanie nowych ludzi, może to być dobre źródło dla Ciebie.
Grupy dyskusyjne w mediach społecznościowych
Grupy dyskusyjne to genialne miejsce, żeby pokazywać się od strony eksperta. Jeśli pokazujemy siebie w roli specjalisty, ludzie łatwiej i chętniej od nas kupują. Ważne, aby być aktywnym cały czas, a nie tylko biernym gdy pojawiają się zapytania ofertowe.
Targi i eventy
Następny sposób na pozyskanie klientów to targi i eventy branżowe. Tutaj zalecamy mocną selekcję- wielokrotnie na takich imprezach, wszyscy chcą sprzedać, ale nikt nie chce kupić, stąd selekcja jest bardzo ważna. Paradoksalnie na niektórych imprezach bardziej opłaca się pojawić jako gość, zamiast inwestować pieniądze jako wystawca. Zastanów się, czy inwestowanie w „wypasione” stoisko jest konieczne, czy nie lepiej postawić na rolę gościa lub mały stand? Takie wydarzenia mają to do siebie, że często efekt bardzo ciężko zmierzyć.
Można też zlecić outsourcing sprzedaży
Ostatnia kwestia to po prostu zlecić to zewnętrznej firmie, co profesjonalnie nazywa się outsourcingiem sprzedaży. Tu można skorzystać, chociażby z firmy takiej, jak nasza lub któraś z konkurencyjnych firm. To rozwiązanie sprawdza się w kilku sytuacjach, ale są również sytuacje, gdzie nie warto korzystać z takiego rozwiązania. Obszernie, kiedy warto, a kiedy nie pisaliśmy tutaj.
Pamiętaj, że to również proces
Pozyskanie klientów również powinno być prowadzone procesowo. Jesteśmy strasznymi fanami procesów, ponieważ tylko one pozwalają sensownie mierzyć, zarządzać i rozwijać sprzedaż. Dla przykładu u nas wszystko poukładane jest procesowo: pozyskanie klienta, rekrutacja nowego pracownika, onbording pracownika, rozpoczęcie działań sprzedażowych, wszystkie procesy sprzedaży.
Jeśli chcesz sensownie poukładać procesy sprzedaży i firmowe, to sięgnij po tę książkę.
Jakie jeszcze znacie sposoby na pozyskanie klientów? Dajcie znać w komentarzu 🙂
Do zobaczenia w kolejnym wpisie 🙂