Gdy firma z różnych przyczyn nie chce budować sił sprzedaży samodzielnie, outsourcing sprzedaży może być dla niej dobrym rozwiązaniem. Dziś opiszemy, czym jest i jak może pomóc firmie.
Na rynku jest masa przedsiębiorców, którzy mają fantastyczne pomysły na produkt/ usługę, ale z różnych powodów nie mogą go sprzedać. Spora część przedsiębiorców nie zna się zbytnio na zarządzaniu, bo świetnie zna się na swojej robocie. Dodatkowo mogą być nią tak zaabsorbowani, że mogą nie chcieć i nie do końca potrafić sprzedawać i to właśnie dla nich może być outsourcing sprzedaży.
Czym jest outsourcing sprzedaży?
Outsourcing sprzedaży, to nic innego jak oddelegowanie swojej sprzedaży innej firmie, która się w tym specjalizuje. Usługę outsourcingu, można porównać do każdej usługi, którą można zrobić samemu, ale również oddelegować do kogoś, kto zna się na tym lepiej od nas. Weźmy tu na przykład grafiki do social media, możesz zrobić to sam, ale możesz zlecić to zaufanemu grafikowi, który zrobi to lepiej i uwolni Twój czas. To samo może dotyczyć naprawy samochodu- możesz naprawiać samemu, a możesz oddać auto do zaufanego warsztatu samochodowego.
Outsourcing sprzedaży może pomóc skutecznie zwiększyć sprzedaż produktów/ usług firmy. Jak pisałem wyżej, to usługa dla osób, które wiedzą, że lepiej i skuteczniej dla ich firmy będzie oddelegować sprzedaż specjalistom.
Jakie działania może obejmować outsourcing sprzedaży?
Choć w dużej mierze ta usługa kojarzy się z oddaniem sprzedaży na zewnątrz, to w praktyce może obejmować ona również inne działania. Outsourcing obejmować może sprzedaż z zapytań przychodzących tzw. inbound marketing, które schodzą do Twojej firmy. Swoim działaniem może obejmować również sprzedaż z tak zwaną sprzedaż na zimno, czyli do klientów, którzy nie mieli styczności z Twoją firmą. Kolejną z funkcji może być sprzedaż do obecnej bazy klientów, aby skutecznie rozwijać klientów. Dodatkowo outsourcing może obejmować przejęcie obsługi klienta. Ostatnią z funkcji, jaką może pełnić taka usługa, to działania prospectingowe, czyli wychodzenie do nowych potencjalnych klientów, aby zainteresować ich naszym produktem/ usługą. Wówczas sprzedażą może zajmować się już sama firma, ale potencjalnych klientów przyprowadza usługobiorca. Więcej o prospectingu przeczytasz w tym artykule.
Dla kogo jest outsourcing sprzedaży?
Choć pisałem już o tym wcześniej, jest to usługa przede wszystkim dla osób, które nie chcą zajmować się sprzedażą. Dla przykładu mogą być wykonawcami swojego produktu/ usługi i wolą skupić się na tym, na czym znają się najlepiej. Dodatkowo outsourcing sprzedaży może być pomocny dla osób, które z różnych powodów nie chcą samodzielnie budować działu sprzedaży. Dlaczego mogą nie chcieć? A no chociażby dlatego, że nie znają się na zarządzaniu sprzedażą i wiedzą, że ktoś zrobi to dużo lepiej. Może zmuszać ich też sytuacja np. ciężki rynek pracy, gdzie łatwiej znaleźć igłę w stogu siana niż dobrego sprzedawcę. Dla takich właśnie osób jest to usługa.
Jeśli chcesz porozmawiać o tym, czy jesteśmy w stanie pomóc Twojej firmie w sprzedaży i obsłudze klienta, wypełnij formularz kontaktowy w tym linku.
Kiedy nie warto z niego korzystać?
Są też sytuacje, gdy taka usługa może się nie sprawdzić, jakie to sytuacje?
- Gdy Twoja firma ma już dział sprzedaży, który radzi sobie dobrze i sprzedawcy mają jeszcze „moce przerobowe”;
- Kiedy nie masz ułożonych procesów wewnętrznie
- Gdy nie masz prowadzonego marketingu swojej firmy
- Kiedy nie chcesz w 100% zaufać partnerowi z zewnątrz
Zapewne jest jeszcze wiele sytuacji, gdy outsourcing sprzedaży może się nie sprawdzić, ale nie przychodzi mi nic teraz do głowy 🙂 Jak macie pomysły kiedy jeszcze, dajcie znać w komentarzu- uzupełnię wpis 🙂
Do usłyszenia!