Każdy, kto twierdzi, że jakakolwiek forma zarządzania ludźmi jest prosta, mocno się myli. Jednym z trudniejszych zadań jest zarządzanie zespołem sprzedaży. Dziś chcąc pokazać, że nie jest to wcale łatwy kawałek chleba, pokażemy najpopularniejsze bolączki zarządzania sprzedażą.
Przez bolączki zarządzania sprzedażą rozumiemy wszystkie sytuacje, które w pracy managera sprzedaży, dyrektora handlowego, czy właściciela firmy są problematyczne w zarządzaniu podległym zespołem. Oczywiście, to które bolączki będą dotyczyć danej osoby, bezpośrednio zależy od struktury firmy. Może się zdarzyć, że opisane niżej problemy nie będą dotyczyć w całości konkretnej persony, a na przykład kilku osób z czego każdy problem będzie „na głowie” kogoś innego, to uzależnione jest od struktury firmy i zakresu kompetencji (dokładnie tak, jak to, kto odpowiada za zespół handlowy).
Jakie mamy najpopularniejsze bolączki zarządzania sprzedażą
Gdybyśmy mieli stworzyć szczegółową listę, to prawdopodobnie mogłaby ona nie mieć końca. W tym tekście chcemy pokazać 6 najpopularniejszych bolączek.
Rekrutacja odpowiednich osób
Chyba zgodzimy się wszyscy, że zatrudnienie dobrego sprzedawcy, to prawdziwa sztuka. W praktyce na tym etapie dobrze jest precyzyjnie zdefiniować, jakich konkretnie cech szukamy w danej osobie i wymyślić sposób ich weryfikacji. Nie zmienia to faktu, że rekrutacja stanowi dziś jedno z największych wyzwań w budowaniu zespołu. Dobrze zostało to opisane i wyjaśnione w książce naszego Patryka, Zaprojektuj swoją sprzedaż- którą możecie nabyć tutaj.
Wyznaczanie celów
Kolejne wyzwanie dla managera, to odpowiednie wyznaczanie celów. To zadanie może wydawać się pozornie proste, jednak obserwując rynek, wielokrotnie widzimy źle wyznaczone cele, które negatywnie wpływają na zespół.
Zarządzanie
Nie ma dziś idealnego modelu zarządzania- każdy ma swoje plusy i minusy, nie zmienia to faktu, że zarządzanie działem sprzedaży ma olbrzymie przełożenie na efekty i zdecydowanie nie jest to proste zadanie. Zadanie jest tym trudniejsze im bardziej zróżnicowany wiekowo, kulturowo jest zespół.
Motywowanie
Choć motywacja to mocno nadużywane słowo, to faktem jest, że bez odpowiedniej motywacji ciężko o sukces w sprzedaży. Zadaniem dobrego managera sprzedaży jest umiejętnie wpływać na poziom motywacji swojego zespołu i jest to szczególnie skomplikowane, gdy nie znamy swoich ludzi, a co za tym idzie nie wiemy, jak ich motywować.
Analiza
Analiza wcale nie jest tylko dla analityków 😛 Współczesny manager powinien umieć, wyciągać odpowiednie dane i wnioski. Nie jesteśmy fanami skomplikowanych raportów, jednak dobre dane to skarb, ponieważ dzięki wnioskom z nich możemy skutecznie się rozwijać.
Wyznaczanie kierunków rozwoju
Jako bolączki zarządzania sprzedażą należy uwzględnić również wyznaczanie kierunków rozwoju. Sprzedaż bardzo dynamicznie się zmienia i dziś manager odpowiada również za wyznaczenie kierunków rozwoju sprzedaży, to kolejne z wyzwań.
Jak temu zaradzić?
Dobry manager to skarb, choć pragniemy jeszcze raz podkreślić, że dobre zarządzanie sprzedażą nie jest wcale sprawą łatwą. Osoba zarządzająca sprzedażą ma olbrzymi wpływ na jej efektywność. Oczywiście w niektórych przypadkach dobrym rozwiązaniem może być oddelegowanie sprzedaży na zewnątrz, czyli tzw. outsourcing sprzedaży, żeby skupić się na swojej pracy, a sprzedaż zlecić bardziej doświadczonym osobą. Tutaj przeczytasz o tym, dla kogo jest outsourcing sprzedaży i na co możesz liczyć.
Jakie waszym zdaniem są jeszcze najpopularniejsze bolączki zarządzania sprzedażą?
Do zobaczenia w kolejnym wpisie 🙂